Starbucks bekräftar leveranssamarbete med Alibaba

Starbucks slutar med e-handel. Foto: Brigitte Tohm.

Starbucks-vd:n Kevin Johnson bekräftar leveranssamarbetet med det kinesiska e-handelsundret Alibaba för CNBC, som Finwire rapporterade om i måndags.

Under ett exklusivt avtal kommer Starbucks att utnyttja alla Alibabas tillgångar i syfte att expandera leveranstjänsten i Kina. Det inbegriper leveransplattformen Ele.me och dagligvarukedjan Hema.

Enligt Johnson avser bolaget integrera en virtuell Starbucks-butik i alla Alibabas tillgångar. Det innebär att 500 miljoner eller ännu fler aktiva användare av appar såsom Alipay, Tmall eller Hema kommer att ha tillgång till Starbucks.

Starbucks avser även samarbeta på djupet med Ele.me, med avsikten att utföra leveranser till 2 000 butiker i 30 kinesiska städer innan utgången av året.

Samarbetet sker mot bakgrund av att Starbucks noterar fallande försäljning i Kina, där konkurrenter såsom Peking-baserade Luckin Coffee satsar på direktleveranser och stora rabatter i syfte att attrahera kunder.

Carl Becht,  Finwire

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.