Tiger Woods comeback ett bakslag för Adidas

Tiger Woods femte Masters-seger på söndagen utgör ett bakslag för Adidas som för två år sedan sålde sin amerikanska golfenhet, TaylorMade.

Adidas stiger marginellt, 0,1 procent på Frankfurtbörsen. Förhandeln på Nike var i skrivande stund inte igång på New York-börsen.

 

Adidas dumpade TaylorMade-märket efter mycket möda. Intresset för golf var på nedgång och Tiger Woods själv hade en decennielång svacka.Köparen till TaylorMade blev till slut private equity-firman KPS Capital Partners. Affären gick i lås för 425 miljoner dollar mot de 1,4 miljarder när Adidas köpte märket 1997.

På söndagen återvände Tiger Woods till tronen och det med hjälp av klubbor från TaylorMade. De två ingick ett avtal bara månader efter Adidas-försäljningen och det har blivit en framgång i och med Tiger Woods comeback.

Ännu värre för Adidas är att även rivalen Nike gynnas av Tiger Woods nya framgångar. Bolaget sponsrar spelaren och drog in 22,5 miljoner dollar på hans helgseger, enligt Apex Marketing.

Please follow and like us:

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.