Amazon satsar på digitala annonser

Jeff Bezos, grundare av, och vd för Amazon. Pressbild.

Amazon vill öka sina digitala intäkter nästa år och har därför i det tysta jobbat med olika reklamprodukter inom sin portfölj. Det uppger annonsköpare och teknikpartners som varit i kontakt med företaget, rapporterar CNBC.

Konversationerna som de haft med Amazon ska ha avhandlat nya annonsmöjligheter på bolagets e-handelsplats och videoprodukter, enligt uppgift.

Till det ska Amazon även vara ute efter att börja sälja annonser på externa sajter och produkter. Som ett exempel nämnde en av insynspersonerna att Amazon jobbar ihop med mobilannonsföretag så som Kargo kring att para ihop reklam på tv och mobilskärmar.

Amazon har också gjort ett flertal rekryteringar inom marknadsföringsdivisionen, särskilt i New York-trakten, uppgav industrikällor. Finanschefen Brian Olsavsky har tidigare nämnt ökade rekryteringar av annonspersonal.

Amazon har idag bara strax över 2 procent av annonsmarknaden i USA, som under det första halvåret 2017 såg de digitala reklamköpen uppgå till 40,1 miljarder dollar. Google och Facebook är dominerande med en gemensam marknadsandel på 70 procent, enligt Pivotal.

Please follow and like us: