Eric Strand på Pacific Precious gästar Björnfällan #54 – imorgon släpps “Goldfinger”

CMC Markets trading- och finanspodd Björnfällan körs av analytikerna Kristofer Berggren och Nils Brobacke.

I avsnitt 54 av CMC Markets trading- och finanspodcast Björnfällan har turen kommit till guld, silver och andra ädelmetaller. Analytikerna Kristofer Berggren och Nils Brobacke intervjuar Pacific Precious förvaltare Eric Strand.

Med en bakgrund inom matematik började Eric Strand tidigt intressera sig för finansbranschen. Efter att ha skapat portföljer av fondprodukter i över 20 år valde han för snart tre år sedan att sätta upp sin egen hedgefond med fokus på ädelmetaller inom fondbolaget Pacific. Men vad var det som fick honom att fokusera just på ädelmetaller och vad ska man tro om denna marknad framåt? Om detta och mer därtill i det 54 avsnittet av Björnfällan.

Intresset väcktes med finanskrisen

”Det var finanskrisen som fick mig att titta närmare på guld. Jag började fundera över hur ser det ut i systemet, varför det blev som det blev, vad tillgångar och skulder är, vad motpartsrisk är och hur man egentligen ska definiera begreppet pengar, inte helt enkla frågor om man gräver djupare”, säger Strand på frågan om varför han lägger tonvikten på guld i sin hedgefond Pacific Precious.

Strand beskriver sin förvaltningsfilosofi som enkel men ändå bred.

”Det handlar om att köpa billigt när det är undervärderat och sälja dyrt när det är övervärderat, men i dagens marknad handlar det i stor utsträckning även om att ta hänsyn till tekniska aktörer som trendföljande fonder för att förstå prisbilden inom ädelmetaller.”

“Vikten av att förstå sentimentet”

Strand betonar just vikten av att förstå sentimentet i marknaden när man handlar, mer specifikt vilka aktörer som ligger bakom flödena som styr priset. I detta sammanhang talar han om commercials och non-commercials.

Icke-kommersiella aktörer kan beskrivas som rena spekulanter, samtidigt som commercials de senaste 10–15 åren kommit att bestå av storbanker snarare än av producenter, vilket var den klassiska definitionen. Enligt Strand är det i stor utsträckning commercials som har styrt prisbilden på ädelmetaller under många år genom att gå kort marknaden, men dynamiken ser för tillfället helt annorlunda ut.

“Spår shortsqueeze”

”Idag har vi en väldigt intressant situation, som aldrig har hänt i modern tid, där commercials inte är korta längre utan de är nettolånga. Det som är intressant för mig som investerare är nu att retail, det vill säga trendföljande fonder, sitter på mer än ett halvårs silverproduktion kort som man inte kan möta genom fysisk leverans. Det innebär att man i något läge måste köpa tillbaka sina positioner, vilket kommer leda till en stor short squeeze.”

 

Lyssna på hela avsnittet med Eric Strand här.

Please follow and like us:

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.