Att välja kursvinnare räcker inte

Kristofer Berggren, analytiker på CMC Markets.

TRADINGKRÖNIKA:

Förmågan att välja kursraketer på bekostnad av att också välja bottennapp eller förmågan att undvika bottennapp på bekostnad av missa kursraketer?

Ställ frågan till 100 personer som precis börjat med investeringar eller aktiv handel och en överlägsen majoritet skulle välja förmågan att välja kursraketer på bekostad av att också välja bottennapp. Inget konstigt med det eftersom placeringar som stiger i värde skapar avkastning och kan jag välja de placeringar som stiger mycket blir också den totala avkastningen bra. Verkligenheten är dock en annan. Att vara en bra stock picker handlar inte bara om att hitta kursraketer. Det handlar till större del om att undvika de värsta bottennappen även om vi i vår naivitet tror att alla val är vinnare. Istället för att bara fokusera på att välja framtidens vinnare så bör du i första hand fokusera på att inte välja framtidens förlorare. Låt mig illustrera effekten av detta med tre scenarion i S&P500. Perioden är 1970-2016 och avkastningen för köp och behåll under hela perioden är 1910 %.

  1. Missat de 25 bästa dagarna: +371 %
  2. Missat de 25 sämsta dagarna: +12 045 %
  3. Missat de 25 bästa och sämsta dagarna: +2750 %

Effekten på totalavkastning när de värsta dagarna undviks talar för sig själv men är inte realistisk i verkligheten. Vi kan inte äta kakan och ha den kvar. Vad som dock är intressant är att om du även undviker de bästa dagarna, vilket är mer realistiskt, är ändå avkastningen betydligt mycket bättre än köp och behåll.

Visst är det lockande att försöka välja de aktier med bäst framtida avkastning, men vill du göra din framtida förmögenhet en tjänst ska du i första hand fokusera på att undvika bottennappen.

 

Kristofer Berggren

Analytiker på CMC Markets

 

Materialet i denna artikel är endast allmän information och utgör ej råd eller rekommendationer.

Please follow and like us:

Bli först med att kommentera

Skriv en kommentar

Din mailadress kommer inte att publiceras.